BuzzadorBlog

måndag 27 januari 2014

Gårdagens middag och dagens promenad

Slängde ihop en lax paj igår bild får ni senare.

I förp pajskal färdig att använda

Klä formen (24cm) med degen
Förgrädda ca 10 min

Lax och torsktärningar ca 100g
250g räkor
1påse bladspenat
Broccoli efter behag
Purjolök efter behag

Bryn snabbt fisken, häll i spenat, broccoli och purjo och stek till spenaten krympt
Häll i pajskalet och fördela jämt

2,5 dl mjölk
2,5 dl grädde
3 ägg
1 dl riven ost
Salt
Svartpeppar
Fish &seafood krydda (sån med kvarn)

Blanda ihop och häll över fisken

Grädda i 200 grader ett hack längre ner än mitten hade jag 25-30 min
Mjöklblandningen ska ha stelnat och fått fin färg

Till detta gjorde vi tre-veckorssallad

1/4 vitkålshuvud i strimlor
1 röd paprika i strimlor
5-10 cm purjolök
2-3 rivna morötter (hoppade jag över då M inte tycker om dom)

Blanda ihop i en skål

1 dl olja
0.75 dl vit vinäger, spelar ingen roll om det är vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger
0.75 dl socker
1-2 tsk salt
1-2 msk sallasdkrydda

Koka upp till sockret löst sej och häll sen över kålen
Blanda väl, på med lock och in i kylen för att svalna

Kan ätas samma dag men godare dagen efter då kålen mjuknat lite.

Det är så jag vill ha smaken men laborera lite om ni vill ha mer vinägersmak eller hur ni  vill :)

Jag och mira liftade till A och J idag som är på semester och skulle promenera hem med deras hund som ville komma hit på pyamasparty ;) tog skåtervägen hem drygt 8 km promenad och allt var bara bra sålänge vi gick i skoge  för satan vad det blåste kallt på isen. Man tror inte den sträckan är så lång men det ör ca 3 km som aldrig vill ta slut ;)
Men vi är nog lika nöjda alla tre här då hundarna mest bara kliver upp för att lägga sej på någon annan plats istället :D

Har gjort bort lite släpande skolarbete i form av att skriva feedback på julens uppgift och borde läsa om KBT och göra dom uppgifterna men vart lite slö, tar ju på krafterna att ge sej in i ocr träsket och betala bort räkningar *blä*

Nä nu ids jag inte sitta här och bajsa massa ord så kanske men bara kanske jag får nå vettigt gjort :*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar